• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Робота з обдарованими дітьми

/Files/images/2018/Без названия.jpg


Принципи педагогічної діяльності в роботі з обдарованими дітьми:
  • принцип максимального різномаїття можливостей для розвитку особистості;
  • принцип зростання ролі позакласної діяльності;
  • принцип індивідуалізації та диференціації навчання;
  • принцип створення умов для спільної роботи учнів при мінімальній участі вчителя;
  • принцип свободи вибору учнями додаткових навчальних послуг, допомоги, наставництва.

Умови успішної роботи з обдарованими учнями:

  • Усвідомленість важливості цієї роботи та збільшення уваги до проблеми формування позитивної мотивації до навчання;
  • створення та вдосконалення методичної системи роботи з обдарованими дітьми;

Вчитель повинен бути:

  • зацікавлений своєю справою;
  • здатним до експериментальної, наукової та творчої діяльності;
  • професійно грамотним;
  • інтелектуальним, моральним та ерудованим;
  • провідником передових педагогічних технологій;
  • психологом, вихователем та вмілим організатором навчально-виховного процесу;
  • знавцем у всіх областях людського життя.

Форми роботи з обдарованими дітьми:

  • творчі майстерні;
  • групові заняття з сильними учнями;
  • заняття дослідницькою діяльністю;
  • конкурси;
  • інтелектуальний марафон;
  • участь у олімпіадах;
  • робота за індивідуальним планом;
  • співпраця з іншими колегами не тільки своєї школи, а також інших шкіл.

РИСИ ЗАГАЛЬНОЇ РОЗУМОВОЇ ОБДАРОВАНОСТІ

  • Надзвичайно ранній прояв високої пізнавальної активності і допитливості.
  • Швидкість і точність виконання розумових операцій, зумовлених стійкістю уваги та оперативної пам’яті, сформованістю навичок логічного мислення.
  • Багатство активного словника.
  • Швидкість і оригінальність словесних операцій.
  • Розвинутість творчого мислення та уяви.
  • Явна установка на творче виконання завдань.
  • Наявність основних компонентів уміння вчитися.

Незвичайність обдарованих дітей в тому, що вони за рівнем розумового розвитку перевищують не тільки ровесників, а й багатьох дорослих. У нашій уяві розумна дитина, як правило «кволий очкарик». Звичайно, бувають обдаровані діти із слабим здоров’ям. Є серед них і такі, хто через фізичну недугу прикуті до ліжка, що іноді сприяє зосередженню на розумових заняттях. Але це випадки рідкі. Навпаки, дослідники відзначають, що розумово обдаровані діти характеризуються міцним здоров’ям і добрим фізичним розвитком. У них підвищений потенціал розумової та взагалі життєвої енергії.

ОБДАРОВАНИЙ ЧИ ТАЛАНОВИТИЙ ?

Часто ці слова вживають як синоніми. Але талановитий той, хто має дуже високий ступінь здібностей до якої-небудь спеціальної діяльності (музичної, художньої, літературної, технічної). Крім того , в цей термін звичайно вкладаються ще дві ознаки: наявність виявленого творчого елемента і домінування природжених якостей. Так, Моцарт в 6 років здійснював разом з батьком концертне турне по Європі. Це - талант. А візьмемо того ж Славка, який щойно закінчив фізичний факультет університету (у 18 років) – це поки що тільки обдарований юнак. Будь-яка талановита дитина є разом з тим обдарованою, але не кожну обдаровану дитину можна назвати талановитою. Іноді цей талант так і не розвивається. Обдаровані діти мають високий розумовий розвиток. Що значить «високий?» (діти, які випереджають час). Зіставлення проводимо насамперед серед ровесників. Використовують коефіцієнт інтелектуальності

КІ =Рв / Хв х 100

КІ – коефіцієнт інтелектуальності в балах

РВ – розумовий вік у місяцях

Хв – хронологічний вік у місяцях

100 – константа

ПРОЦЕНТНИЙ РОЗПОДІЛ ДІТЕЙ З РІЗНИМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОКАЗНИКАМИ

КІ в балахЯкісні рівні%
141-170Розумова обдарованість2
11-140Підвищені розумові здібності15-16
91-110Розумова норма65
71-90Знижені розумові здібності15-16
30-70Різні ступені розумової дифективності4-5

Вчені вважають, що зараз 25% людей «пограничники», розумово обдарованих дітей – 2 %, при чому у містах – 3 %, у сільській місцевості – 1 %.

Наявність у інтелекті розумово обдарованої дитини творчого елемента

Вчені розробили спеціальні тести, направлені на виявлення творчого елемента:

1. Словесні асоціації . Наприклад, вживання і знання слів – омонімів (коса, мішати, блискавка). Оцінка виставляється як за загальною кількістю правильно названих значень, так і за кількістю різновживаних.

2. Використання предметів. Треба назвати якомога більше різних способів використання таких предметів як цегла, порожня консервна банка, газета.

3. Завершення казок. Треба придумати по три різних закінчення до кількох казок, фабула яких обривається після кульмінації.

4. «Конструювання математичний задач» із запропонованих вихідних даних. За кожним набором треба скласти якомога більше варіантів.

НЕПОМІЧЕНІ ОБДАРУВАННЯ

У багатьох видатних людей початок творчої кар’єри припадає на досить пізній вік. При цьому дехто з них у дитинстві та юності нічим не виділяється серед ровесників (І. Крилов почав писати в 40 років, Аксаков - у 53) , Паскаль, Ейнштейн, Скотт в дитинстві мали репутацію бездарних тупих учнів. Але причина була ось в чому : тупість була позірною, просто шкільна програма не відповідала запитанням і нахилам майбутнього генія. Тобто можливо, прояви таланту були, але вони глушилися несприятливими зовнішніми умовами.

ЧОМУ НЕ ВСІ ОБДАРОВАНІ ДІТИ СТАЮТЬ ТАЛАНОВИТИМИ?

У дитячій психології він дістав назву «згасання обдарованості». Це згасання може обумовлюватися різними причинами:

1.Відсутність у структурі обдарованості творчого компонента.

2. Відсутність потрібних вольових якостей.

3. Зміна зовнішніх умов.

Обдаровані діти не тільки заслуговують на всіляку підтримку – вони її безумовно, потребують.

Одна з характерних рис обдарованої дитини є підвищена самостійність у пізнавальній діяльності.

Кiлькiсть переглядiв: 641

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.